0
(0)

رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ارائه فهرست وکلای مورد تایید رئیس دستگاه قضا موضوع تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری اظهار گرد: در ارتباط با لیست اعلامی وکلای موضوع تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری، یادآوری چند نکته ضروری به نظر می‌رسد؛ تبصره مذکور مغایر با برخی اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات موضوعه و مخالف با اصول دادرسی عادلانه کیفری است.

وی افزود: بر اساس اصل 35 قانون اساسی، حق انتخاب آزادانه و مختارانه وکیل برای طرفین دعوا به رسمیت شناخته شده است. مطابق اصل 19 و 20 قانون اساسی همه مردم از حقوق مساوی برخوردار هستند و به طور یکسان در حمایت قانون قرار دارند. بند 9 اصل سوم قانون اساسی هم بر رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه تاکید کرده است و به استناد قانون اساسی آزادهای مشروع افراد را حتی با وضع قوانین نمی‌توان سلب کرد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: به نظر می‌رسد این تبصره با اصول یاد شده در تعارض و تزاحم است. همچنین بند 3 ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب 1383 و نیز مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوا مصوب 1370 و برخی اسناد و معاهدات بین‌المللی که مورد تایید و تصویب نظام قانونگذاری ما قرار گرفته است، پذیرش و اجرای این تبصره را بر نمی‌تابد. همچنین تضمین احقاق حقوق بنیادین و مسلم متهم که به روشنی و صراحت در قانون آیین دادرسی کیفری اعلام شده است، تنها با انتخاب آزادانه وکیل مستقل، متخصص، مجرب و شجاع امکان‌پذیر است.

مطالعه کنید درباره‌ 

استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: اصل تساوی سلاح‌ها در فرایند رسیدگی قضایی به خصوص در جرایم امنیتی و سیاسی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند. اجرای این تبصره در عمل اصول دادرسی عادلانه کیفری و تضمینات حقوق دفاعی متهم را به چالش می‌کشد و سبب ایجاد تبعض ناروا و ترجیح بلامرجح بین وکلای دادگستری شده و خدای ناکرده زمینه ساز ایجاد بی اعتمادی به فرایند رسیدگی قضایی و بروز رانت وکالتی می‌شود.

کوهپایه‌زاده افزود: این مسئله برای نظام قضایی کشور هزینه‌های سنگینی را به وجود آورده و به دست مخالفین و معاندین و بدخواهان بهانه داده است. در چند روزی که از انتشار این لیست گذشته رسانه‌های خارجی با اهداف سوء در مقام تخریب برآمدند و دستگاه قضایی را نشانه رفتند و مطامع و اهداف و مقاصد خود را در این خصوص دنبال کردند و بعدها هم به دست گزارشگران حقوق بشر بهانه می‌دهد. عقل و منطق و هوشمندی می‌طلبد که این بهانه را از دست مخالفین بگیریم.

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *