2.3
(3)

رسول کوهپایه زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اظهارات بازپرس پرونده امیرحسین مقصودلو مشهور به تتلو که اینطور عنوان شده «تتلو توبه نامه نوشته و گفته از اعمال و رفتارش پشیمان است و دوست دارد، مثل خیلی از جوان‌ها ازدواج کند و خانواده تشکیل دهد، بچه بیاورد و موسیقی را به شیوه درستش ادامه دهد»، گفت: به عنوان وکیل دادگستری که عهده دار وکالت پرونده‌های قضایی متعدد مشابهی بوده است،
به عرض مي رساند:
یکی از اصول بنیادین دادرسی عادلانه کیفری که در قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری و قواعد فقهی مورد تاکید قرار گرفته است اصل تساوی مجازات‌ها است؛ بدین معنی که مجرمینی که در شرایط نشابه مرتکب جرم مشابه شده اند باید مجازات مساوی در حق ایشان اعمال شود.
وی افزود: ماده ۲ قانون آیین دادرسی کیفری بیان می‌دارد قواعد دادرسی کیفری باید نسبت به اشخاصی که در شرایط مساوی به سبب ارتکاب جرایم مشابه تحت تعقیب قرار میگیرند به صورت یکسان اعمال شود. همچنین مطابق بند نه اصل ۳ قانون اساسی حاکمیت موظف به رفع تبعیضات ناروا برای همگان است. اصول ۱۹ و ۲۰ و ذیل اصل ۱۷۰قانون اساسی نیز تساوی همگان در برابر قانون را مورد تاکید قرار می‌دهد.
کوهپایه زاده ادامه داد: در خصوص تتلو در وهله اول به عنوان وکیل دادگستری از اینکه در کیفرخواست ایشان عنوان اتهامی افساد فی الارض و متعاقباً درخواست مجازات اعدام وجود ندارد، خوشحالم و از اینکه اظهار ندامت و توبه ایشان هم مورد توجه قرار گرفته و مرجع قضایی با تاکید بر رافت اسلامی و عنایت به جنبه اصلاحی و بازگشت پذیری مجرم به جامعه به شکل کم سابقه‌ای، بازپرس پرونده قبل از صدور رای این مطالب را رسانه‌ای کرده است؛ باز هم موجب مسرت است و از آن استقبال می‌شود.
وی افزود: نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که این رویکرد باید با اصل مسلم و بنیادین تساوی مجازات‌ها نسبت به سایر مجرمان در وضعیت مشابه با عملکرد مشابه و جرایم مشابه نیز اعمال شود. عدالت قضایی و اصول بنیادین دادرسی عادلانه کیفری و حکمت حکمرانی اجازه نمیدهد در این خصوص سلیقه‌ای و تبعیض آمیز و جهت دار عمل شود. سیاست جنایی اسلامی باید به سویه نسبت به مجرمان مشابه اعلام و اعمال شود. سیاست جنایی اسلامی باید به سویه نسبت به مجرمان مشابه اعلام و اعمال شود.
کوهپایه زاده با اشاره به اینکه وکیل میلاد حاتمی‌ است، گفت: با یک جستجوی ساده در فضای مجازی و بررسی در فضای حقیقی و مقایسه اظهارات و اقدامات و افعال و ویدیوهای منتسب به آقای تتلو و موکل مشخص می‌گردد.

مطالعه کنید درباره‌ 

تعداد مخاطبين و فالوورها و گستردگى و فراگيرى و آثار و پيامدهاى افعال ايشان وصف مجرمانه و تكثر و تعدد اعمال خلاف قانون منتسب به هر دوى اين افراد، اساساً با هم قابل مقايسه نيست و اين در حاليست كه خوشبختانه كيفرخواست اتهام افساد فى الارض را متوجه تتلو ندانسته ولى متاسفانه در خصوص اقاى ميلاد حاتمى موكلم كه به مراتب اقدامات او از تمام ابعاد خفيف تر از اقاى امير تتلو بوده است اتهام افساد فى الارض در كيفرخواست او درج می شود.
اين وكيل دادگسترى افزود: نكته مهم در راستاى اصل بنيادين تساوى مجازات ها اين است كه موكلم بارها توبه نامه نوشته و دختر 5 ساله او چشم انتظار بازگشت پدر است. موكلم در مرحله تحقيقات همكارى بسيار گسترده‌اى با بازپرس و ضابط پرونده داشته است به گونه‌اى كه در انتهاى كيفرخواست به همين دليل او را مستحق تخفيف در مجازات دانسته‌اند اما بازپرس محترم پرونده هيچ گاه اين موضوعات را رسانه اى نكرد. بلكه برعكس در زمان تحقيقات با توجه به محرمانه بودن امر تحقيقات و على رغم اين موضوع بر خلاف قوانين و مقررات موضوعه، اظهارات گزينشى از موكل از رسانه ملى پخش شد كه همان موقع با اعتراض من به عنوان وكيل مدافع او روبرو شد. موكلم تنها سرپرست مادر و خواهر خود است اما در زمان برگزارى جلسات دادگاه مادر و خواهر موكلم اجازه حضور نداشتند و عكاسى هم آن موقع آنجا حضور نداشت …
وى گفت: به عنوان وكيل دادگسترى از اينكه شخصى از تاسيسات ارفاقى قانونى بهره مند شود و توبه او مورد توجه و پذيرش واقع شود و سياست قضايى معطوف به اصلاح و بازگشت و جامعه پذيرى محكوم شود، بسيار خوشحالم: اما براى حفظ شان و جايگاه والاى دستگاه قضايى تاكيد بر بى طرفى و عدالت محورى آن، اين مهم بايد با رعايت اصل تساوى مجازات و مطابق قوانين و مقررات نسبت به ساير مجرمين با جرايم مشابه و در وضعيت مشابه اعمال شود.

مطالعه کنید درباره‌ 

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 2.3 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 3

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *