0
(0)

رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص فیلم‌های منتشر شده از زندان اوین، اظهار کرد: بر اساس اصل ۳۹ قانون اساسی هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت یا زندانی شده به هر صورت که باشد، ممنوع و موجب مجازات است. قانون اساسی در اصول متعدد، حقوق اشخاص را به رسمیت شمرده و حتی در جایگاه متهم و محکوم و زندانی اجازه تعرض به حقوق و کرامت انسانی و تمامیت جسمی آنها را به هیچ شخصی و تحت هیچ شرایطی صادر نکرده است.

این وکیل دادگستری افزود: قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات اسلامی و آیین‌ نامه اجرایی سازمان زندان‌ ها به طور مشخص حقوق محکومان و بازداشت‌شدگان و زندانیان را به رسمیت شناخته است. به عنوان مثال ماده ۲ آیین‌ نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور اینطور بیان میدارد که در اجرای تعالیم عالیه اسلام، اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران و موازین حقوق بشر اسلامی و حقوق شهروندی، برنامه‌ها و اقدامات سازمان در ارتباط با کلیه بازداشت‌شدگان، زندانیان و خانواده‌های آنان و کارکنان سازمان، مبتنی بر رعایت اصول ذیل است.

الف ـ احترام به عزّت و کرامت انسانی و رعایت حقوق و آزادی‌های مشروع.

ب ـ اتکا به تعلیم و تربیت دینی و ارائه الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی و تقویت روحیه خداپرستی، مهرورزی و ایثار.

پ ـ تامین امنیت، عدالت و اعمال منصفانه رویه‌های انضباطی بر اساس ضوابط و مقررات.

مطالعه کنید درباره‌ 

ت ـ ارتقاء سطح سلامت جسمی و روانی و توانمندی فردی و اجتماعی.

ث ـ توجه به وضعیت و شرایط سنی، جنسیتی، شخصیتی و نیازهای عمومی و متعارف افراد.

ج ـ برخورداری تمام افراد از حقوق عادلانه، بدون تبعیض ناروا و عاری از هرگونه انحصار و فساد و فارغ از نژاد، جنس، سن، زبان، مذهب، ملیت، قومیت، نسب، طبقه اجتماعی، ثروت یا تمکن مالی و قدرت جسمی.

چ ـ احترام به عقاید و حریم خصوصی اشخاص و حفظ محرمانگی اطلاعات.

ح ـ شفافیت در امور و پاسخگویی در قبال مسؤولیت‌ها.

خ ـ بنا نهادن امور بر پایه «احترام و محبت» به عنوان اولین حلقه زنجیره اصلاح و تربیت و اهتمام ویژه بر «حرفه آموزی و اشتغال» به عنوان حلقه ضروری زنجیره مذکور.

ذ ـ ارائه الگوهای رفتاری مثبت و سازنده از سوی کارکنان مؤسسه و انجام وظایف مطابق با موازین قانونی و اخلاق اسلامی و به روش حرفه‌ای، متعهدانه و منصفانه‌.

کوهپایه‌زاده اضافه کرد: اما باید از این اتفاق نهایت استفاده را در جهت تغییر بنیادین ساختارها و اصلاح بسترهای فسادخیز و قانون‌شکنانه کرد.

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *