0
(0)

رسول کوهپایه‌ زاده، وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط با ابعاد حقوقی ماجرای زباله‌گردی کودکان به «فرهیختگان» گفت: «پدیده کودکان کار و سوء استفاده از وضعیت خاص ایشان یک واقعیت دردناک و انکارناپذیر است. ما سال‌ هاست با این قضیه گریبانگیر هستیم.

براساس ماده 2 کنوانسیون حقوق کودک که ما به آن پیوسته‌ ایم، کودک باید دربرابر هرکاری که سلامت و رشد او را تهدید میکند، حمایت شود. بند 3 ماده 10 میثاق بین‌ المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درخصوص حمایت از کودکان دربرابر مشاغل سخت و زیان‌ آور مواردی را اعلام کرده، ازجمله ممنوعیت اشتغال اطفال در مشاغلی که به اخلاق و سلامت آنها لطمه میزند.
بر اساس قانون حمايت از حقوق اطفال و نوجوانان مصوب ١٣٩٩، وزارتكار موظف است نظارت لازم جهت پیشگیری و مقابله با آزار و بهره‌کشی از اطفال و نوجوانان را اعمال نمايد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نيز مکلف است که دستور العمل‌ های بهداشت کار و مراقبت پزشکی را برای انطباق شرایط کار کودکان با استانداردهای موجود درنظر بگیرد و نسبت به پذیرش و درمان فوری اطفال و نوجوانان آسیب‌ دیده اقدام کند و موارد مشکوک به آزار را به مراجع قضایی اعلام کند. در اين خصوص وزارت آموزش‌ و پروش هم موظف است که موارد عدم ثبت‌ نام و موارد مشکوک به ترک تحصیل اطفال و نوجوانان را به سازمان بهزیستی یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضائیه اعلام کند. در مورد پرسش شما شهرداری در انجام وظایف خود مبنی‌ بر نظارت بر پیمانکارش قصور و اهمال کرده و از باب وظیفه قانونی و حمايت از حقوق عامه دادستانی میتواند به ماجرا ورود كند.

مطالعه کنید درباره‌ 

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *