0
(0)

رسول کوهپایه‌زاده، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در مصاحبه با «فرهیختگان» گفت: لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان دربرابر خشونت که به پیشنهاد قوه‌ قضائیه و معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ازسوی هیات‌وزیران تصویب شده بود، جهت انجام تشریفات قانونی و بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. همان‌طور که در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است هدف از تصویب آن نیل به اهداف و آرمان‌های مندرج در قانون اساسی، حفظ کرامت و شأن و جایگاه زنان، جلوگیری از اعمال و ابراز خشونت‌ها از جنس و نوع مختلف درخصوص زنان، تحکیم مبانی خانواده، ارتقای دانش و آگاهی عمومی درخصوص حقوق زنان و دادرسی‌های عادلانه و اسلامی درخصوص خشونت علیه زنان و همچنین توانمندسازی و آگاهی‌بخشی به زنان درخصوص مبارزه با خشونت و آشنایی با حقوق خود و همین‌طور درواقع تعیین‌تکلیف برخی دستگاه‌ها و متولیان مربوطه و نیز جرم‌انگاری درخصوص برخی موارد مرتبط با خشونت علیه زنان تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

نکته قابل‌توجه درواقع اینکه به‌منظور اجرای قانون و نظارت و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و مرتبط درخصوص اعمال این قانون کارگروه ملی حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت به ریاست وزیر دادگستری و با حضور مقامات عالی کشوری از قوای مختلف تشکیل می‌شود و نکته جالب اینکه در این کارگروه ملی، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌ های وکلای دادگستری و سه نفر نماینده تشکل‌های مردم‌ نهاد هم حضور و عضویت دارند. در ارتباط با تامین بودجه و تقویت مالی لایحه مربوطه، صندوق حمایت از زنان خشونت‌دیده تاسیس می‌شود که با هدف حمایت از جبران خسارات وارده به زنان است و ازجمله از محل بودجه این صندوق تفاضل دیه زن و مرد و تامین هزینه‌های درمانی، آموزشی و مهارت‌های زندگی و شغلی در طول مدت حبس به بانوان پیش‌بینی و مدنظر قرار گرفته است.
در فصول اول، دوم و سوم، این قانون به تعیین‌ تکلیف دستگاه‌های متولی امر مبارزه با خشونت پرداخته و وظایف قانونی آنها را در این خصوص به تفصیل برشمرده است. وزارت آموزش‌ و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، سازمان بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی به‌طور مبسوط و مفصل وظایف و تکالیفی را دارند که در این لایحه برشمرده که هریک باید در عرصه کاری و حیطه وظایف قانونی خود این اقدامات را انجام دهند. در این خصوص می‌توان گفت به نیازسنجی، آسیب‌شناسی و جنبه پیشگیرانه، آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی جهت جلوگیری از بروز خشونت علیه زنان و حفظ کرامت و حیثیت آنها پرداخته شده است.

مطالعه کنید درباره‌ 

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *