0
(0)

رسول کوهپایه زاده روز یکشنبه درباره مزایای طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن، اظهار داشت: در خصوص تصویب یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن معتقدم، قوانین باید حتما کارآمد، به روز و موثر باشند؛ به خصوص وقتی وارد حوزه کیفری می شویم بر همه این موارد، جنبه بازدارندگی آن هم باید اضافه شود.
وی افزود: در حوزه کیفری با حقوق و منافع جامعه و مردم و امنیت آنان سرکار داریم و با نظم عمومی روبرو هستیم.
کوهپایه زاده ادامه داد: همه اینها به ویژه با درنظر گرفتن جنبه بازدارندگی این قضیه، حساسیت موضوع، درایت قانونگذار و به روز شدن قانون را می طلبد.
این حقوقدان تصریح کرد: متاسفانه تکرار جرم اسیدپاشی در شهر اصفهان و چند شهر دیگر باعث شد حساسیت جامعه و به ویژه قانونگذار بیش از قبل برانگیخته شود و موجب شد تا قانون به روز شود، تنها قانون این موضوع ماده واحده سال 1337 است و در این 60 سال با وجود تحولات، خلاء قانونی این قضیه کاملا احساس می شود، به ویژه اینکه ارتکاب جرم اسیدپاشی موجب نابود کردن زندگی متعارف انسانی می شود و حیات اجتماعی و زندگی خصوصی یک فرد را تهدید می کند و او را دچار مرگ تدريجي می کند. او هر روز آرزوی مرگ دارد.
وی ادامه داد: قربانی این جنایات بیشتر خانم ها هستند و لذا اثر مخرب امنیتی، سیاسی و اجتماعی این قضیه قابل انکار نیست؛ با بررسی این طرح با توجه به درک اهمیت، ضرورت و فوریت این قضیه، باید گفت این طرح به نسبت قانون قبل، نکات مثبت قابل توجهی دارد.
کوهپایه زاده گفت: بر أساس این طرح در مواردی که امكان قصاص وجود نداشته باشد و برابری قصاص منتفی باشد، حبس و مجازات زندان را در شقوق مختلف براساس جراحات درنظر گرفته است؛ حبس درجه یک هم مشاهده می شود که این از نقاط قوت است.
وی با اشاره به ماده 614 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات گفت: در این ماده آمده است اگر نقصان به فرد وارد شد اما امکان قصاص وجود نداشت، 2 تا 5 سال حبس درنظر گرفته می شود که این بازدارنده نیست؛ درحالیکه در این طرح تشدید مجازات اسیدپاشی حبس درجه یک یعنی 25 سال لحاظ شده است. از نکات قوت این طرح تسريع در رسيدگي و رفع اطاله دادرسی ودرنظرگرفتن جبران خسارت مادی و معنوی هر دو است.تخفيف و تعليق مجازات نيز منتفي شده است..

مطالعه کنید درباره‌ 

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *