0
(0)

“اصلاح هوشمندانه يك قانون” يادداشت اينجانب در مورد تعديل مجازات إعدام در جرايم مواد مخدر ؛ روزنامه فرهيختگان، دوشنبه ٢ بهمن ٩٦ مجازات اعدام در جرائم مواد مخدر سال‌های متمادي است که در نظام تقنيني و قضائي ایران وجود دارد. این مجازات سنگین در قانون مبارزه با مواد مخدر سال1367 مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصلاحیه این قانون در سال های 1376 و 1389 در موارد متعددی پيش بيني شده است. با توجه به اعمال این مجازات و اعدام تعداد قابل ملاحظه‌ای از محکومین مواد مخدر و همچنین حجم بالای وقوع جرائم مواد مخدر و پرونده‌های مربوطه در دستگاه قضایی در طول سال‌های اجرای قانون مذکور ؛ سوال اساسی که مطرح می‌شود این است؛ آیا مجازات اعدام قادر به تحقق اهداف قانونگذار از وضع و اعمال این کیفر بوده است وآیا اساسا اهداف اعمال مجازات به ویژه بازدارندگی عام و جلوگیری از تکرار آن را محقق ساخته است؟ با بررسی وضعیت و واقعیات ملموس جامعه و ملاحظه آمارهای رسمی و مستندات منتشره مشاهده می‌شود کیفر اعدام در جرائم مواد مخدر نتوانسته اهداف مورد نظر را محقق نماید:
1- بازدارندگی و پیش‌گیرندگی یا ارعاب عام مهم‌ترین هدف قانونگذار از اعمال مجازات اعدام در ارتباط با مجرمین مواد مخدر می‌باشد تا زمینه ارتکاب جرم را از سوی دیگر بزهکاران از بین ببرد واز میزان وقوع این جرائم کاسته شود و مآلا هدف پیشگیری عمومي از ارتکاب جرم محقق گردد. در حالی که حسب آمار رسمی نه تنها این مهم محقق نشده است بلکه به تعداد دستگیرشدگان، مجرمان و زندانیان و محکومان و ميزان كشفيات مواد مخدر نیز افزوده شده است.
2- در سال‌های اخیر سیاست جنایی تقنینی كشوربا سیاست جنایی قضایی (رویکرد دستگاه عدالت کیفری )درخصوص جرائم مواد مخدر و اعمال مجازات اعدام همسو و هم راستا نبوده است.
به عبارت دیگر بخش قابل توجهی از قضات و دادگاه‌ها به کارایی کیفر اعدام در این خصوص اعتقادی ندارند و این ناسازگاری و ناهمسویی بین مراجع تقنيني و قضایی عملا قانون و مجازات مندرج در آن را متزلزل و مخدورش نموده بود. رویه قضایی در سال‌های اخیر با درک ضرورت تغییر در قانون مواد مخدر و توجه به واقعیت‌های موجود تلاش نموده تا از اعمال مجازات اعدام خودداری شود .تبدیل اعدام به حبس ابد و اعمال تخفیقات قانونی در همین راستا قابل ارزیابی است.
براساس آماری که ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام نموده است؛ در جامعه آماری از بین 125 هزار پرونده مربوط به مواد مخدر 2000 فقره منجر به صدور حکم اعدام برای متهمان شده است … http://newspaper.fdn.ir/?nid=2419&pid=6&type=0

مطالعه کنید درباره‌ 

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *