مطالبات حقوقی

0
(0)

امروزه در حسابداری چه درشرکت های خصوصی و چه دولتی وصول مطالبات یکی از سخت ترین کار، نیز به حساب می آید که امروزه این شرایط کار را برای بسیاری از شرکت ها سخت نموده و باعث، فراز و نشیب های زیادی در سود و زیان آن ها شده است.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با راه های وصول مطالبات در این شرایط نیز آماده کنیم.

وصول مطالبات

وصول مطالبات فرایندی است که امروزه همه اشخاص حقیقی و حقوقی در ان مشغول هستند و این موضوع حقوقی، که برای این اشخاص بسیار مفید با نحوه فرایند آشنا شوند تا بتوانند با بهترین شیوه مطالبات خود را وصول کنند.

به عنوان مثال وقتی شما عنوان یک پیمان کار از بخش دولتی پروژه گرفته اید و آن را، به سرانجام رسانده اید برای گرفتن صورت طلب خود با موضوعی وصول طلب ها، از خریداران کالا یا خدمات روبه رو می شوید.

به عنوان مثال وقتی شما عنوان یک پیمان کار از بخش دولتی پروژه گرفته اید و آن را، به سرانجام رسانده اید برای گرفتن صورت طلب خود با موضوعی وصول طلب ها، از خریداران کالا یا خدمات روبه رو می شوید.

طلب کاری و بدهکاری از جمله موضوعاتی است که از جمله موارد مورد بحث، در بخش حسابداری و فعالین حوزه اقتصاد در تلاش اند تا بدهی خود را در وصول کنند.

هرچه مطالبات حقوقی مجموعه ایی پایین تر بود سود، آن بیشتر و نقدینگی بیشتری در آن جریان پیدا می کند.

هر وقت بین هر شخص حقیقی یا حقوقی تعهدی به هر عنوان ایجاد شود مطالبه، حقوقی تشکیل می شود و باعث شکل گیری رابطه مطالبه حقوقی خواهد شد.

بدهکار و طرف دیگر بستانکار یا طلب کار یک رابطه با دو طرف یکی طلب کار و طرف دیگر بدهکار، قرار دارد و این به معنی نقد کردن چک، سفته یا طلب های از بدهکار توسط طلب کار به پول نقد است.

مطالعه کنید درباره‌  وکیل کیفری تهران؛ سرقت و مفقودی چک

تعهدهای حقوقی می تواند بخاطر هر چیزی به وجود آمده باشد و این رابطه میتواند، بین 2 نفر یا چند نفر باشد میتواند هیچ ریشه حقوقی بین طرفین برقرار نمی شود.

در صورت وجود قرار داد تهد به صورت قراردادی و در صورت نبود قرارداد، تعهد به صورت غیر قراردادی اطلاق میشود.

تعهد غیر قراردادی ارزش حقوقی ندارد ولی همین رابطه توانایی ایجاد روابط اجتماعی، میان اشخاص یک جامعه شده و باعث ایجاد تهداتی نیز شود و شخصی را متهد به انجام عملی خاص کند.

تعهدهای حقوقی نوعی مطالبه حقوقی ست که مطالبه حقوقی و وصول طلب ها زمانی، کاربردی می شود که حیث مالی داشته و فرد بر مبنای یک ارتباط قراردادی یا غیر قراردادی الزام به پرداخت پول دارد.وصول مطالبات

اسناد مورد نیاز برای وصول مطالبات

وصول مطالبات حقوقی به عامل های گوناگونی نیز مرتبط است ماننده وجود قرداد رسمی و… که این تعهدها، به ایجاد رابطه میان دو فرد و دریافت طلب، براساس سندهای معمولی یا رسمی می شود.

اسناد معمولی و رسمی برای دریافت طلب ها نوعی تعهد است که به صورت رسمی در، دفترخانه ثبت و تنظیم شده و سندی طلقی می شود، که اشخاص بین خود تنظیم نموده و دارای با قانونی است.

سند عادی نیز در دفترهای املاک ثبت شده و اسناد رسمی، در دفترخانه نیز به تنظیم و ثبت می رسند.

اگر در دریافت طلب سند رسمی داشته باشید، دست بالا در اختیار خواهان قرار خواهد گرفت، در مراحل ایجاد یک رابطه باید یک رابطه با سند حقوقی با اعتبار بالا برخودار شوید.

یکی از روش های دریافت طلب های خود این که به روش های سنتی، مانند داشتن چک یا سفته است که خب امروزه تغییراتی در این رویه صدور نیز شکل گرفته است.

همه اسناد رسمی و غیر رسمی به شیوه های نوع تجاری و غیر تجاری نیز، دسته بندی و مهم ترین سند عادی تجاری تعهد حقوقی برای صادر کننده دارد سفته و یا چک است. این دو سند برای امور تجاری و غیرتجاری نیز کاربردی است.

برگه های سهام و بارنامه از سندهای مشهور که برای تامین مالی و سندهای، اعتباری اوراق قرضه بنگاه ها به کار می رود.

مطالعه کنید درباره‌  وکیل کیفری تهران (بیش از 100 پرونده مهم و موفق)

امروزه در اقتصادهای ایران و جهان دسته چک نیز اهمیت زیادی، از حیث کاری پیدا کرده. گرچه چک یک سند تجاری ساده به حساب میاد ولی از نظر اجرایی، لازم بر اجراست و مانند سایر اسناد به حساب می آید.

ولی در نهایت این سند مانند سایر اسناد موجود اعتبار رسمی نیز ندارد.

روش های وصول مطالبات حقوقی

برای وصول مطالبات نیز روش های اخلاقی و غیر اخلاقی نیز وجود دارد. در واقع در وصول مطالبه طلبکار برای طلب، حق خود از بدهکار مطالبه می کند که در ادامه به روش ها نیز می پردازیم.

یکی از روش های غیر حقوقی طلبکار با تماس مستقیم با شخص بدهکار نسبت به وصول طلب اقدام می کند.

یا به منظور احقاق حق خود به آن وقت داده ولی، در ازای آن از فرد سود (نزول) دریافت می کند.

بعضی طلب کارها برای دریافت طلب به روش های، غیر اخلاقی و غیر حقوقی رجوع می کنند. مانند تهدید به قتل، اجیر کردن شرخر و … اقدام می کنند. که اگر فردی آن را در صورت اتفاق ثابت کند برای، فرد طلب کار مجازات کیفری نیز تعین می شود.

روش های غیر قانونی بسیار دردسر ساز بوده و کار شما به تعویق می اندازد. لذا به شما توصیه می کنم به جای این کار، از روش های قانونی مانند استفاده از ریش سفید ها برای احقاق حق، یا شورای حل اختلاف رجوع نمایید.مطالبات حقوقی

وصول طلب شرکت ها

شرکت ها برای وصول طلب خود ابتدا به سراغ مذاکره با شخص بدهکار، با توجه به شناختی که از لحاظ حقیقی، حقوقی، موقعیت شغلی و… دارند می روند.

اگر موفق به انجام شدند که کار تمام است ولی اگر، از این روش نشد اخطاریه رو تنظیم به بدهکار می دهند تا برای طرف مقابل هشدار بفرستد که در این مورد منجر به انجام اقدامی شود.

برخورد قانونی مرحله آخر برای دریافت طلب خود اقدام خواهد کرد و در، صورت اقدام به مراجع قضایی باید ابتدا شکواییه خود را ارائه داده و برای شکایت خود، مستندات و مداراک قوی برای اثبات ادعا خود باشد که شرکت ها با وکیل مجربی که برای این کار خواهند داشت.

مطالعه کنید درباره‌  جرائم کیفری چیست؟

قرارداد دریافت طلب

هر شرکتی یا شخصی به هر حال آستانه صبری برای عدم دریافت طلب، خود دارد ما نمیتوانیم از بخش قابلی از طلب خود چشم پوشی کنیم. هر چه موسسه ما بزرگ باشد آستانه عدم وصول تان بالاتر میرود باز هم، با این تفاسیر شما همیشه نمی توانید برای دریافت طلب این قدر صبر به خرج دهید، زیرا این کار برای شرکت شما نیز بحران زا خواهد بود.

نحوه وصول طلب بانکی

موسسات اعتباری، بانکی، سهام داری و… راز دریافت مطالبات خود از مشتریان را به خوبی می دانند؛ که اگر مشتریان با هر دلیلی از باز پرداخت را انجام ندهند، بانک باید حافظ منافع مشتریان شود.

پس باید از طریق روش های قانونی دنبال شود روش های، وصول طلب بانکی عبارت از: تخفیف، اقساط بلند مدت تر کردن، مراجع قضایی، استهمال، احیا و … از جمله روش های برخوردهای قانونی که در دستور کار بانک ها نیز قرار دارد.

برای طلب وام بانک ها اگر ضمانت نامه در بانک تحت رهن باشد بانک نسبت، به وصول آن اقدام خواهد نمود و طبق قانون به منظور دریافت طلب با راه اومدن با بدهکار، انجام مذاکرات برای پرداخت و یا اقدامات حقوقی راه های پیگیری این مطالبات خواهد بود.

طبق قانون بانکداری بدون ربا در قوانین جمهوری اسلامی روش های، دریافت طلب قانونی میتوانند با اسنادی تجاری و وثیقه های بانکی یا درنهایت از طریق قراردهای داخلی بانک قابل انجام است.

بانک ها فقط توانایی انجام این کارها را برای طلب وصول دارند و بعضی، اوقات کارهای قضایی می توانند کمکی به دریافت طلبشان شوند.

دریافت طلب به صورت غیر مستقیم

طبق قانون دیوان عدالت بانک ها و موسسات بانکی برای دریافت طلب، پس رسیدن سر رسید و در صورت عدم پرداخت قسط وام افراد دریافت کننده، افراد ضامن باید پول بانک را پرداخت کنند و برداشت غیر مستقیم از این حساب ها غیر قانونی است.

ما را در اینجا دنبال کنید.

دوستان عزیز خیلی ممنون که تا اینجا مقاله همراه ما بودید لطفا نظرات خود را در قسمت نظرات با ما و بقیه به اشتراک بگذارید.

منبع: صفحات وب

 

 

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *